tisdag 21 februari 2017

Sjöjungrudräkt till 7-åringen, och hur jag sydde min variant! ;)

Hej! 
Här kommer det sista jag har att visa av Tirils 7-årspresenter.
Hon älskar allt magiskt och sjöjungfrur står högt hos henne. Därför har jag klurat på en sjöjungfrudräkt att sy. Googlade för inspiration (och det fanns mycket!=)) och till slut blev resultatet såhär! =) Uppskattade
s! 
 En liten beskrivning både som minne för mig och om nån annan vill testa själv!
Jag mätte hennes bröstvidd och runt stussen, och längd från brösthöjd till knä och fot. Klippte till två lika delar av det blå paljett-tyget till ett rakt fodral, fram och baksida. Nertill klippte jag som ett V med start från knähöjd. Sydde ihop i sidorna. 
Jag klippte sedan också till två foderdelar i samma blå trikå som livstycket, kjolfodret går till en bit ovanför knäna och är fastsydd tillsammans med paljettyget mot livstycket upptill (sydde såklart ihop foderdelarna i sidorna till en kjol också först). 
Upptill mätte jag hur mycket som behövdes till livstycket och klippte sen till två delar blå trikå, framdelen klippte jag dubbel höjd så jag kunde vika den dubbel sen och få en vikt kant upptill. Bak är det bara fållat upptill. 
I nederkant har jag rynkat två lager mjuk tyll (du mäter tyget du ska rynka fast mot och klipper till minst 1,5 gånger bredare av tyllen) och sytt fast. Jag klippte sedan till den nertill för att jämna till och så den inte blev för lång i mitten.  
Bikinidelen har jag gjort av en gammal paljettkjol i silver som jag haft. Jag klippte till en rektangel i dubbel höjd som livstycket, sydde ihop den räta mot räta längs långsidan och vände rätt. Sedan sydde jag fast rektangeln samtidigt som jag sydde ihop livstycket i sidorna, med sömmen inåt i mitten. Sydde ihop livstycket i sidorna innan jag sydde på kjoldelarna i nederkant. 
Sydde sen en liten tub av det blåglittriga tyget och vände rätt innan jag sydde ihop den för hand runt silverpaljett-tyget så det blev snyggt rynk. Sydde också fast det blå rosettbandet från insidan av livstycket så det inte flyttas omkring. 
Sist men inte minst gjorde jag två axelband av den blå trikån och sydde fast. 
Hoppas att min röriga beskrivning kanske kan glädja nån annan som har en sjöjungfru där hemma! 

Inga kommentarer: