onsdag 6 maj 2015

Virka popcornlykta!

När jag inte syr, virkar jag ofta, som ni kanske märkt!? Bara jag får vara kreativ på nåt sätt så är jag nöjd även om sömnad fortfarande är roligast. =D 
Senaste virkningen är några fodral till barnmatsburkar, står nu i vår hall. =) Virkade med "popcorn". Mönster ur en 101 nyaidéer-tidning men jag har också hittat liknande på nätet. Skriver in här med mina små små ändringar. ;) Här hittade jag det på nätet: 

Här kommer mönster om ni vill testa själv! =)
Virknål: 3
Garn: Soft Cotton Järbo Garn

Första st på varje varv ersätts av 3 lm. 
På varv 3-8 ska det vara 10 "popcorn"

Lägg upp 30 lm (luftmaskor) och slut till en ring med en sm (smygmaska). (På min ena lykta gjorde jag istället 35 lm så det fick plats en lite större burk, på det fick två mer popcorn/varv plats)

Varv 1: Virka en lm, och därefter 30 fm. Slut med en sm i första lm på varvet.

(Popcorn vikar du såhär: Virka 4 st=stolpar i samma maska. Ta ut virknålen och räkna 4 maskor bakåt till första stolpen. Trä virknålen genom den plus öglan du tog virknålen ur. Gör ett omslag och dra garnet genom båda öglorna. Popcorn!)

Varv 2: I var 3:e maska skall du virka ett "popcorn", och där emellan 3 lm. Efter sista 3 lm, slut med en sm i första popcornet på varvet 

Varv 3-8. Virka en sm så att du hamnar runt lm-kedjan mellan de två första popcornen. Virka ett popcorn runt varje lm-kedja, och 3 lm däremellan. Efter sista 3 lm, slut med en sm i första popcornet på varvet.

Varv 9.  Virka en lm, och sedan 2 fm runt varje lm-kedja och 1 fm i varje popcorn, avsluta med en sm . ( 30 fm)

Varv 10. Virka fm hela varvet. Avsluta med en sm, klipp av tråden och fäst. 

Inga kommentarer: