onsdag 5 november 2014

Halloween! Sith Lord kåpa, försök till Tutorial!

I fredags hade vi Halloweenkväll med grannarna, och maken ville vara Darth Maul. Han gav mig i uppdrag att sy en stor passande kåpa. =) Öppen framtill, vida ärmar och stooor huva skulle det vara! 

Han fick köpa hem 4 meter svart bomullsväv från IKEA.  Vi vek den dubbel på bredden, maken fick ligga med axlar och armar längs den vikta kanten, och jag nålade och sen klippte på ena sidan av kroppen en bra bit utanför makens kontur så det blev mycket vidd. Klippte bort den överflödiga biten tyg som hamnade nedanför makens fotleder.  I handlederna blev det inte lika långt som hans armar men det skarvade jag senare. 
Vek sen tyget dubbelt på längden för att kunna klippa den andra sidan likadant (klippte då alltså med den ena sidan som mönster för den andra;)).  Klippte sen ut ett inte alltför stort hål för halsen, i mitten, genom fyra lager då. Försökt illustrera med ritad bild hur man ska klippa ;) 

När man sen vecklar ut ska det se ut såhär, här är den ännu vikt på längden (man ser bara ena sidan av kåpan, fortsätter ur bild). =) Jag klippte längsmed den vikta kanten på denna bild upp till halshålet, så det blev en öppning, den andra kåpsidan lämnas orörd, det blir ryggen.
Såhär då, inga axelsömmar. ;) 


Jag skarvade med 10 cm extra tyg i båda ärmsluten, och sydde sen ärm och sidsömmar (innersöm). 
Jag tog sen den överflödiga biten jag klippt bort, 132 cm brett och 58 cm högt. Halsringningen mätte 73 cm, så jag bestämde mig för att göra veck nertill på huvan, längsmed bredden på den kant som ska sitta fast i själva kåpan. Jag vek vecken runt 4 cm och la ut dem med jämna mellanrum, från mitten och ut mot båda sidor. Men ett snabbare sätt med mindre pill är ju att sy rynktrådar och rynka huvan mot halsringningen så det stämmer, fast jag tycker nog att det blev bra med veck ;) Ger mig inte in på den beskrivningen just nu iallafall ;). 
Sydde sen ihop räta mot räta på den andra breddsidan av huvan, överdelen alltså. Och nederdelen nålade jag räta mot räta mot kåpans halsringning och sydde fast. 

Avsluta med att fålla runt ärmslut, hela kåpan och huvan. Tadaa! Jag hoppas att nån hängt med på min röriga instruktion, skulle tagit mer foton. Men, håll till godo och fråga om det är nåt ni undrar! 



Inga kommentarer: