tisdag 8 april 2014

Tutorial SY en tyllkjol/ballerinakjol!

Jag fick en fråga på hur jag sydde dotterns ballerina-kjol! Åh vad svårt att förklara när jag inte fotade under processen, men jag testar. ;)

Min kjol är i ungefärlig storlek 110, jag har inte sytt efter nåt mönster utan endast gjort mått själv lite ögonmått sådär. ;) Eftersom allt rynkas och det är resår i midjan så behöver måtten inte heller vara sådär supernoga, bara en massa tyll på bredden så det blir fint rynk. ;)
Men här är iallafall mina mått. Förutom detta använde jag också en bit 5 cm brett vitt satinband till rosetten, och en liten bit bomullsband. 
Satin till midja: ca 10x 100 cm.
Vit tyll 4 bitar: ca. 20x 140 cm
Blå tyll 3 bitar: ca 30 x 140 cm. 
Resår ca. 3 cm bred, längd efter midjan. 

1. Jag började med att sy ihop satintygets kortsidor räta mot räta så det blir en rundel, och sedan overlocka/zickzacka rundelns ena långsida. 

2. Sy sen ihop de tre vita tyllbitarnas kortsidor "räta mot räta", så det också blir en stooor rundel. Gör sen likadant med de blå tyllbitarna. 

3. Sy i två rynktrådar (raksöm med låång stygnlängd) på först den vita tyllrundelns ena långsida, rynka (det gör du genom att dra i undertrådarna) så det passar mot satinrundeln och nåla fast räta mot räta på den långsida som inte är overlockad/zickzackad. (markera gärna ut 4 lika bitar på satinrundeln respektive tyllrundeln först så du har nåt att gå efter). Gör likadant med den blå tyllrundeln, nåla fast över den vita. 
Sy fast genom alla tre tygerna, jag använder overlock men har du vanlig maskin så zickzacka sömsmånen efteråt. Nu har du en rynkad tyllkjol men som är bra stor i midjan. 

4. Mät ut en bit resår som passar runt midjan på den kjolen är tänkt till. ;) Eller använd dig av färdiga mått om du har. Sy ihop resåren till ännu en rundel. =D 

5. Lägg resårrundeln på satinmidjans avigsida, och vik satinet över (aviga mot aviga alltså) mot insidan av kjolen. Jag vek in den overlockade kanten så det blev fint på insidan också, men det är inte nödvändigt. Nåla ordentligt så resåren inte smiter. ;) 

Sy sedan från rätsidan en fin söm, och sy samtidigt fast sömsmånen på avigan, såhär ser min kjol ut på insidan. 

 6. Till sist mätte jag ut en bit brett satinband, och använde mig av den här metoden jag beskrivit i denna gamla tutorial för att sy en rosett som jag sen sydde fast mitt fram på kjolens midja. Bandet i mitten är bomullsband då satin var för slinkigt för att använda så smått. ;) 

Rörig tutorial, men jag hoppas att jag kan hjälpa nån iallafall. =) Förhoppningsvis kanske jag kan lägga till lite bilder beskrivande momenten senare! Fråga på om ni undrar över nåt eller nåt är svårt att förstå. 
Länka gärna till era projekt om ni använt er av tutorialen, alltid roligt att se. Och framför allt, all sylycka till er! 

PS: Vill ni testa en enklare tutukjol utan sömnad har jag en liten tutorial på det med, här: 

Inga kommentarer: