måndag 9 februari 2015

2 set med utklädningskläder till nybliven 5-åring!

I lördags fyllde min dotter 5 år. =)
Självklart blev det en del hemsytt som present!
 
I år blev det utklädningskläder för hela slanten, hon älskar att klä ut sig och går nästan mer i såna kläder än vanliga kläder här hemma.
 
En jungfru/prinsessklänning...
 
 
...och en feklänning med mantel! Båda med tillbehör. ;) 

Prinsessdräkten är först en underklänning i grå trikå från B-brodyrs outlet. Sömmarna sydde jag med turkos tråd för att matcha "överklänningen". Överklänningen är sydd i en brokad med guldmönster, som jag har haft liggande hemma sen före dottern föddes tror jag. Lurexbandet till snörningen köpte jag på Bibbis textil. Hennin-hatten är sydd i ett satinliknande ljusblått tyg köpt på Erikshjälpen, och stjärntyget till slöjan hade jag liggande här hemma också, tror jag köpt det på Erikshjälpen för länge sen. Mönstren finns i boken "Sy barnens utklädningskläder".

Den andra outfiten är en fedräkt bestående av trikåklänning (gråblå trikå från B-brodyrs outlet) med trumpetärmar, och kantning i guldtyg (mina gömmor).
Manteln är sydd i samma satinliknande tyg som henninen, och krage av en pälsbit jag hittade på Erikshjälpen. Knåpade också ihop ett trollspö med guldtyget och lurexband. Mönstren till klänningen, manteln ( i lite annan utformning) och henninen finns i samma bok, "Sy barnens utklädningskläder". =D
Mycket nöjd tjej, hittills är det mest den turkosa outfiten som blivit älskad och buren. =)

Inga kommentarer: