torsdag 8 maj 2014

Tutorial gör en scarf av en T-shirt, utan att sy ett stygn. ;)

I veckan har det blivit lite pyssel förutom sömnad. =) Återbrukade bla. en T-shirt, och här tänkte jag visa hur du gör en infinityscarf utan att behöva sy ett stygn. ;) Finns många sätt att göra dessa, men här är hur jag gjorde, min fick också en fläta.

1. Först hittar du en företrädesvis ganska stor T-shirt. En gammal Bingolottotischa blev det här, kanske tråkigt med vitt men testar mig fram. ;)
Klipp av den under ärmarna, jag klippte en bit nedanför det för att inte få med trycket., men den blev bred nog ändå. Spara resten av T-shirten också, ni kan pyssla mer! ;)

2. Klipp bort fållen i nederkanten. Spara den!

3. Vik dubbelt på bredden, inte helt kant i kant utan lägg en kanten ca. 2-3 cm nedanför den andra.

4. Klipp 2-3 cm breda remsor ända upp till den kant som är lite nedanför den andra, på så vis sitter remsorna fortfarande ihop "upptill".

5. Remsorna ska nu alltså vara som långa öglor. Dra lätt i dem så de krullar sig lite.

6. Då borde det se ut något såhär. =)


7. Klipp isär tre av öglorna nertill, så du får 6 snören istället. =) 

8. Fläta dessa tre och tre. Nertill knöt jag tillfälligt med en bit av den fåll jag klippt bort i början.

9. Knyt ihop flätorna omlott med varandra, använd en bit av den bortklippta fållen.

10. Samla nu ihop den oklippta överkanten på alla remsorna (där de sitter ihop).

11. Dra igenom den bortklippta fållkanten och knyt ihop. Klipp bort överflödigt tyg som spretar ut.

12. Nu borde det alltså se ut något såhär, en lång scarf! (På denna bild har jag ännu inte klippt bort tygbitar som spretar)

13. Jag la min som en åtta och vek den nedre delen...

...över den övre så det blir en rundel.

Ready to use! =)

Ni får själva bedöma om det blev snyggt eller ej, men det var iallafall kul att sysselsätta sig med!
Jag återbrukade också T-shirtens ärmar till armband, tänkte dela med mig av det pysslet imorgon om jag hinner. =)

Glömde lägga in länken till Klockarbarn och hennes återbruksutmaning där ni kan se många fler återbruk varje måndag!! http://klockarbarn.blogspot.se/


Inga kommentarer: