fredag 9 maj 2014

Tutorial flätat armband av T-shirtärmar!

Kör på med ännu ett enkelt pysseltips, hur du gör ett flätat armband av T-shirtärmar (eller andra delar av T-shirten funkar det med). =) Även denna finns i flera olika varianter om man googlar, men här är hur mitt blev.
 
Jag sparade ärmarna av samma T-shirt som jag gjorde scarfen av i mitt förra inlägg.
 
1. Lägg T-shirtärmarna plant.
2. Klipp dem till remsor rakt igenom...
 
...som du sen sträcker ut så de krullar sig. Jag klippte 4 remsor av varje ärm. Lägg två åt sidan (du ska alltså ha 6 st kvar)

3. Lägg ihop en av kortsidorna på varje remsa, kant i kant.
 
4. Sy ihop, på maskin eller för hand.

5. Lägg fast den hopsydda änden under något tungt, dela remsorna tre och tre.
 
6. Fläta två flätor.

7. Jag fäste flätorna med en knut av de överblivna remsorna medan jag fortsatte arbeta.
 
9. Måtta flätorna runt handleden, mina funkade precis två varv runt, tänk på att de stretchar lite.

10. Lägg ihop nederänden av flätorna med överänden (den ihopsydda), sy ihop, jag använde zickzack men huvudsaken det sitter. Klipp rent kanterna.

11. Jag la sen över en bit av de överblivna remsorna för att dölja de ojämna kanterna, sydde fast. Inte heller det världens vackraste men det funkar, rättar nog till det bättre sen. Kan kanske vara fint med en skinnbit eller liknande också.
 
12. Trä armbandet på handleden!





Inga kommentarer: