fredag 17 januari 2014

Lappa och laga!

Gårdagens och dagens sömnad blev att lappa och laga istället för att skapa nytt. Piffa upp kan ju vara lite nyskapande det med. ;) 7 par byxor med småfel fick uppdateras till användning, 5 av dem var till barnen.
På dessa tre främsta har jag sprättat upp i sidsöm eller innersöm, strykt på lappar med vliesofix och sytt fast, sedan sytt igen sidsömmen igen. =) Tycker de blev roligare än innan lappning. ;)
 
Före... ena jeansen till sonen andra till dottern, båda med hål på knäna. Sonens har Blixten-applikation på bakfickan men den kan jag inte ta äran för.
 
Även mjukisarna hade hål på knät...
 
Här är också några omfixningar och lagningar jag gjort för nån månad sen, är kul att fota före och efter på sånt här. =)
En bekants liten tös vars mamma ville förlänga användningstiden på denna bodysuit, jag satte dit muddar i ärm och benslut.
 
En kjol som trasat sönder runt resåren, den klippte jag bort och satte dit mudd istället. Till min egen tös.

Och två tröjor till sonen, dessa hade blivit lite korta i ärmarna så jag satte dit mudd. Den översta är det jag som sytt från början, och den undre har jag re-doat från en större tröja ursprungligen.
 
Jag gillar att kunna laga och ta tillvara (eller sy om helt), istället för att bara slänga! Är det dessutom favoriter så har man allt att vinna. ;)

Inga kommentarer: